منتشر شده در مجموعه مقالات کلینیک
توسطکلینیک روشنا

سرطان رحم

رحم عضوی تو خالي و گلابي شکل است که در ناحیه لگن در پايين شکم بين مثانه و راست روده قرار دارد . رحم از دو لايه بافتي داخلی و خارجی تشکيل شده است.

از گوشه های بالايي رحم دو لوله ،‌ قابل انعطاف به نام لوله هاي رحمي به طرف ديواره جانبي لگن کشيده مي شود که انتهاي آن در محوطه شکم آزاد است ، عمل این لوله ها هدايت تخمک آزاد شده از تخمدان و ه تخمک بارور شده به طرف رحم است .

تومورهایی ممکن است در رحم یجاد شود که می توانند خوش خیم یا بدخیم باشند. شایع ترین تومور خوش خیم فیبروم رحم است که می تواند یک یا چندتا در رحم وجود داشته باشد و در مراحل اولیه ممکن است هیچ علائمی نداشته باشد پس نیازی به درمان هم ندارد.ولی در موارد پیشرفته می تواند علائمی از قبیل خونریری های نامنظم،ترشح و تکرر ادرار ایجاد شود که در این موارد با درمان های طبی یا عمل جراحی قابل برداشت است. ولی تومورهای بدخیم می توانند به بافت های مجاور نیز حمله کنند و از طریق خون به اندامهای دیگر از جمله کبد ، ریه و استخوانها بروند.

معمولا سرطان رحم (سرویکس) طی سالیان ایجاد می شود و ممکن است هیچ علامتی نداشته باشد. ولی در افراد دارای علامت باید دید که فرد هنوز پریود می شود یا یائسه شده است. البته بیشتر سرطانها بعد سن یائسگی انجام می شود.

اگر فرد هنوز یائسه نشده سرطان باعث نامنظم یا سنگین تر شدن دوره قائدگی می شود.

ولی علائم در دوران یائسگی واضح تر است از جمله خونریزی زیاد، ترشحات غیر عادی، مقاربت دردناک، درد ناحیه لگن و …

علل سرطان رحم:

از علل شایع سرطان رحم(سرویکس) ویروس پاپیلومای انسانی (Human Papillomavirus /HPV) می باشد.HP V از راه تماس های مخاطی بطور مستقیم، مثل رابطۀ جنسی، رابطۀ دهانی، رابطۀ مقعدی انتشار می یابد ولی هنوز دلیل قطعی و مشخصی برای ایجادسرطان پیدا نشده و یک سری عوامل به نام عوامل خطر ساز وجود دارند به ایجاد سرطان کمک می کند که در اینجا به برخی از این عوامل اشاره شده است:

-سن : سرطان رحم در زنان بالای ۵۰ سال شايع تر است و خطر ابتلا با افزايش سن زياد مي شود .

-مصرف استروژن : زناني که در دوران يائسگي براي برطرف کردن علائم و يا جلوگيري از پوکي استخوان استروژن مصرف مي کنند ، احتمال ابتلا به سرطان رحم بيشتر است .

چاقي : در زنان چاق خطر ابتلا به سرطان رحم دو برابر زنان با وزن معمولي است .

ديابت و فشار خون : بعضي از دانشمندان معتقدند خطر ابتلا به سرطان رحم در افراد ديابتی و دارای فشار خون بالا ، بيشتر است .

ساير سرطانها : خطر بروز سرطان رحم در بیماران مبتلا به سرطان روده بزرگ و سرطان پستان بيشتر است .

نژاد : گفته می شود خطر ابتلا در سفيد پوستان بيشتر از سياه پوستان است .

مواردی دیگر مثل نازائي ، نامنظم بودن عادت ماهانه ، يائسگي ديررس ، سیگار و مصرف طولانی مدت قرض های ضد بار داری هم از ديگر عوامل خطرساز هستند .

تشخیص سرطان رحم

تشخیص اولیه با انجام تست پاپ اسمیر صورت می گیرد که زنان از سن ۲۱سالگی باید هر سه سال یک بار این تست را انجام دهند.زنان در محدوده سنی ۳۰ تا ۶۵ سالگی هم به تست پاپ اسمیر و هم به تست HPV نیاز دارند.

همچنین با نمونه برداری (بیوپسی) با روش کولپوسکوپی و با دستگاه کولپوسکوپ (وسیله ای مشابه ذره بین) برداشته می شود و به منظور بررسی وجود سلول سرطانی زیر میکروسکوپ بررسی می شود. که اگر سلول سرطانی مشاهده شود فرد باید به متخصص سرطان های زنان (Gynecologic Oncologist) مراجعه کند.

روشهای درمان سرطان رحم:

این سرطان با برداشت رحم و تخمدان (هیسترکتومی) در ۹۰% موارد قابل درمان است. اگر با این روش قابل درمان نبود روشهایی چون اشعه درمانی و هورمون درمانی و شیمی درمانی استفاده می شود. در اشعه درمانی فقط سلولهایی سرطانی در محل ضایعه از بین می رود که این روش ممکن است با عمل جراحی همراه باشد.

هورمون درمانی نیز با ستفاده از هورمون پروژسترون انجام می شود که می تواند تزریقی یا خوراکی باشد و یک درمان عمومی محسوب می شود.

شیمی درمانی نیز با دارو به شکل خوراکی یا تزریقی انجام می گیرد و در درمان سرطان های منتشر شده به کار گرفته می شود.