منتشر شده در مجموعه مقالات عمومی سرطان و اخبار

سرطان تخمدان در دوران بارداری

همانطور که در مطالب قبلی گفته شد، سرطان تخمدان از انواع سرطانهاییست که اگر به موقع تشخیص داده شود، قابل درمان است. اما ازمواقعی که تشخیص به موقع آن بسیار مهم است در دوران بارداریست که اگرعلائم زیر مشاهده شد باید به پزشک اطلاع داد:

حساس ضعف و خستگی، نفخ و احساس درد شکم ، کمر درد طولانی مدت و مشکلات گوارشی و معده، ایجاد یبوست و تکرر ادرار

هرچند این علائم در دورن بارداری می تواند وجود داشته باشد، ولی اگر این علائم در طولانی مدت و میزان بیشتر از معمول مشاهده شد حتما با پزشک خود در میان بگذارید زیرا احتمال وجود سرطان تخمدان  وجود دارد.

تشخیص سرطان تخمدان در دوران بارداری:

برای تشخیص روشهای گوناگونی وجود دارد مانند بیوپسی و سونوگرافی و MRI

در بیوپسی یا همان نمونه برداری پزشک با توجه به نوع بافت مشکوک به سرطان از آن بافت نمونه برداری خواهد کرد و برای دانستن اندازه تومور از سونوگرافی و MRI استفاده می شود.

درمان:

باتوجه به اینکه در دوران بارداری حفاظت از جنین بسار مهم است، استفاده از روش مناسب درمانی باید دقیق انتخاب شود، که لازمه آن تشخیص محل سرطان، تشخیص مرحله سرطان و مرحله بارداری می باشد.

شیمی درمانی:

شیمی درمانی اگر در سه ماهه دوم و سوم و قبل آن انجام شود، مشکلی برای جنین ایجاد نمی کند و آسیبی به جنین نمی زند زیرا جفت مانع رسیدن داروی شیمی درمانی به جنین می شود. ولی از مشکلات شیمی درمانی در بارداری این است که این داروها باعث کم خونی در مادر می شوند که این کم خونی می تواند به نوزاد آسیب برساند.

رادیو تراپی:  باید با مشورت پزشک انجام شود زیرا رادیو تراپی در مراحل اولیه بارداری و ماههای اول می تواند مشکلات جدی ایجاد کند و باعث ایجاد نقایص جدی درجنین شود.

جراحی: این روش بسته به اینکه فرد در کدام سه ماهه بارداری قرار دارد بستگی دارد.که گاهی فرد می تواند درمان با جراحی را به بعد از زایمان موکول کند.

سرطان تخمدان در دوران بارداری به احتمال زیاد به جنین آسیب خواهد رساند.پس در صورت ابتلا باید بسیار محتاط تر از سایر افراد عمل کنید.